هشت بهشت زندگی

بهشت را که ندیدیم اما هشت بهشتِ خلاصه شده در یک عمارت، چشمانمان را به غایت نوازش داد

هشت بهشت زندگی

بهشت را که ندیدیم اما هشت بهشتِ خلاصه شده در یک عمارت، چشمانمان را به غایت نوازش داد

بودن و نفهمیدن

+ فرمان را تا آخر به سمت چپ چرخاندم اما معادلاتم اشتباه از آب درآمد. فرمان را زیاد چرخانده بودم و در ماشین به اندازه یک بند انگشت به دیوار مالیده شد. ( این هم از مدت زیاد رانندگى نکردن) برادرجانِ همسرک تا قبل از آمدن همسرک ماشین را مرتب کرد و مادر همسرک اصرار داشت حرفى نزنم اما من چیزی را از همسرک پنهان نمى کنم. باید مى دانست و چه زمانى بهتر از امروز! گفتنش برایم خیلى سخت بود چون رانندگى ام به کل زیر سوال مى رفت و  توبیخ مى شدم و این براى منِ کمال طلب یعنى زیر سوال رفتن تمامِ من.  از نگفتنش حالم بد بود و حالا از گفتنش هم.


+ بعد از نزدیک پنج سال که عروس ترک ها شده ام؛ هنوز زبانشان را بلد نیستم . همه شان فکر مى کنند بلد شده ام اما چون معمولا فاصله آمدن و رفتن هایمان زیاد است و روزهاى ماندن کم؛ تا بیایم عادت کنم به شنیدن و یادگرفتن؛ وقت رفتن رسیده است. همسرک هم اصلا عادت ندارد در خانه ترکى صحبت کند. شبکه هاى استانى حذف شد و آنتن هم بعد از وزیدن بادهاى تندِ اردیبهشت قطع شد و من هم که اهل تلوزیون نیستم از همسر نخواستم درستش کند در نتیجه نه شبکه استانىِ ترک داریم نه شبکه هاى آذربایجان را که لاقل گوشم به شنیدن عادت کند؛ شاید کمکى باشد براى یاد گرفتن. تمام حرفها را زدم که بگویم بعد از دو هفته امروز حالم بد است دیگر... از بودن و نفهمیدن! از اینکه براى هر بحثى باید بپرسم چى شد؟ چى گفتی؟ چى گفتند؟


و خوب هر دوى اینها را که کنار هم بگذارى حالم را حسابى بهم ریخته و نمى توانم از این دورهمى که احتمالا تا عید تکرار نشود لذت ببرم. هم از نفهمیدن حرفها در خودم مچاله شده ام؛ هم احساس مى کنم همسرک خیلى از من دلخور است با اینکه حرف مى زند و آرام است.


غ ز ال واره:

+ کسى تجربه من را در مورد آموختن زبان همسرش دارد؟ مى شود کمکم کنید؟


+ دچار اضطرابهاى بى دلیل شده ام. به گمانم عوارض زایمان دارد خودش را نشان مى دهد.


شنبه نوشت:

چقدر خوشحالم که داریم مى رویم خانه مان. با همه مهر اطرافیان بعضى چیزها دیگر دارد آزارم مى دهد. درباره اش مى نویسم. الان منتظر راهکارهایتان هستم براى مشکل زبانم.

نظرات 12 + ارسال نظر
ماه بارانی پنج‌شنبه 2 آذر 1396 ساعت 11:07 http://mahebarani.blogfa.com/

خانواده همسر من هم در اصل دو زبانه هستند ولی خانم ها فقط فارسی حرف می زنند و آقایون دو زبانه، زبان شون به سختی ترکی نیست(چون زیان اول خانواده پدری من ترکی هست) اما سختی خودشو داره، اوایل پدرشوهرم با من به زیان غیر فارسی صحبت میکرد به امید اینکه یاد بگیرم راستش من چندان علاقه ای نداشتم و الان تا حدی می فهمم ولی دیگه اصراری بر یادگیری من نیست، غزل جان بنظرم شما که فارس زبانی شاید چندان هم واجب نباشه یادگیری ترکی، بنظرم بهتر اینه که وقتی شما توی جمع هستی فارسی صحبت بشه نه ترکی، البته گفتم که چون خانواده پدری ام ترک زبانن می دونم که ترکها وقتی گرم صحبت میشن فارسی کلا فراموش میشه!!!

براى من واجبه چون وقتى یک هفته باید اونجا باشم؛ نفهمیدن حرفها و جدا بودن تو جمع آزارم میده. بدم میاد هو بپرسم چى شد؟ چى گفت
الان صبورتر شدم اما خیلى سخته برام

خودت میدونى ترکها بهم برسن فارسى معنایى نداره براشون

فرح سه‌شنبه 30 آبان 1396 ساعت 02:33

غزل جان

یاد گرفتن دو زبان به شکل نیتو و زبان مادری باعث می شه مغز فعالتر باشه و فرد ذهن تیزتری داشته باشه چون باید بین دو زبان سوییچ کنه و این ذهن را قوی می کنه. همینطور باعث می شه یادگیری زبان بعدی برای فردی که دو زبانه است آسونتر بشه.

حالا منظورم چیه؟
از همسرتون خواهش کنید با ماهک فقط ترکی حرف بزنه. خودتون باهاش فارسی حرف بزنید. اینطوری ماهک دو زبانه می شه و این به باهوش تر شدنش کمک می کنه. حتما حتما از مادربزرگش و خانواده پدریش خواهش کنید باهاش ترکی حرف بزنن. یاد گرفتن قواعد، ساختار و لغتهای دو زبان روی مغزش تاثیر خوبی می ذاره.

شاید وقتی ماهک و بابایی ترکی حرف می زنن، شما هم ازکلمات ساده و بچه گانه شروع کنی و کم کم پیشرفت کنی

یکی از کارهایی که می تونی بکنی این هست که لغت های ترکی وسط حرفهای فارسیت بگی. کم کم لغتهای روزمره را که یاد گرفتی (در، قابلمه، تلویزیون، کوچه و ...). در مرحله بعد جمله های دو کلمه ای بگو. مثل بچه ها. بعد جمله های سه کلمه ای و طولانی تر ...

البته اینا مشروط به این هست که آقای همسر حوصله کنه و یادتون بده

اتفاقا فرح جان از قبل بچه دار شدن برناممون همین بود
حتى پدرشوهر پرسید فارسى بگیم؟ گفتم نه باهاش ترکى حرف بزنید

من از بچه ها زیاد یادگرفتم ام الان فقط محاوره روزمره را مى فهمم
دامنه لفتم بد نیست ام فعلها رو کم بلدم
صرفشو هم بلد نیستم
و لیسنینگم ایراد داره

پیشنهاد خوبیه
ان شالله زود یاد میگیرم
مرسى گلم

فرانک سه‌شنبه 30 آبان 1396 ساعت 00:23 http://sadbargkhatereh.blogsky.com

آره عزیزم تو شهر ترک زبانها زندگی میکنن همراه خانواده های همسرانشون ، خیلی خیلی زود یاد گرفتن......
طوری که الان لهجه ترکی دارن!!!
سعی کن تو خونه با همسرت ترکی صحبت کنی

منم اگر اونجا بودم تا الان یاد گرفته بودم
منم لهجه شونو فقط یادگرفتم چون خیلى قشنگه
سعى میکنم

شیرین دوشنبه 29 آبان 1396 ساعت 11:22

البته در کنارش اگر خودتون هم علاقه نشون بدین همسرتون توی خونه گاهی با شما ترکی صحبت کنن که شما هم یواش یواش یاد بگیرین غزل جان.

باید به فکرى کرد

شیرین دوشنبه 29 آبان 1396 ساعت 11:16

ایکاش فامیل همسر پیش شما فارسی صحبت کنن مگر اینکه منظورتون افراد سالخورده باشن که ممکنه بعضیاشون فارسی بلد نیستن.
ماوقتی مهمون فارس زبان داشته باشیم سعی میکنیم تا جای ممکن ترکی صحبت نکنیم.

اوایل خیلى ناراحت میشدم
وحشتناک

الان تحملم بیشتر شده ولى باز ته دلم غمگینم که نمیفهمم
خوب اینام مثلا سعى میکنند ولى فقط وقتى با من صحبت مى کنند فارسى میگن بقیه اش ترکیه

رافائل دوشنبه 29 آبان 1396 ساعت 07:26 http://raphaeletanha.blogsky.com

من این وضعیت رو با خانواده ی هستی دارم. اونا آذری هستند و همه ترکی صحبت میکنند. مادرش همیشه به من میگه بعد از بیست سال هنوز یادنگرفتی ترکی حرف بزنی! خوب من کلا استعداد صحبت کردن ندارم. خیلی از حرف هاشون رو متوجه میشم ولی اصلا نمیتونم صحبت کنم. یاد گرفتیم همینجوری با هم کنار بیایم. الان که همکلاسی هم آذری کارم سخت تر میشه. البته اونا چون توی تهران به دنیا اومدند و بزرگ شدند با خودشون هم فارسی حف میزنند و زیاد مشکل ندارم.

من مشکلم حرف زدن نیست. مشکل نفهمیدن حرفهاشونه خیلی که بلدم

وقتى فارسى حرف میزنن که مشکلى ندارى دوستم

:) یکشنبه 28 آبان 1396 ساعت 19:09

پیراهن سیاه ز تن دور می کنیم
آن را ذخیره کفن و گور می کنیم
اجر دو ماه گریه بر غربت حسین
تقدیم مادرش از ره دور می کنیم
عزاداریتان قبول ،ربیع مبارک

به شما هم مبارک

کیهان شنبه 27 آبان 1396 ساعت 15:52 http://mkihan.blogfa.com

والا من که تا هفتاد جدم ترکه خودم ترکی بلد نیست بنا بر این تقصیر شماچیه؟راستی حتا یک کلمه هم ترکی بلد نیستم

شارمین شنبه 27 آبان 1396 ساعت 12:43 http://behappy.blog.ir

من فقط می تونم بگم زبون ترکی رو دوس دارم! گرچه هیچی ازش نمیفهمم! =)


+ مرسی ماهک رو چلوندی! =))))

منم دوست دارم حیف که خیلى کم میفهمم

خواهش میکنم

بهار شیراز شنبه 27 آبان 1396 ساعت 11:30

من عاشق زبان ترکی ام...بخدا اگر عروسشون شده بودم فوری یاد می گرفتم از بس دوست دارم

منم خیلى دوست دارم اما حالتاى تدافعى که وقت رفتن و نفهمیدن برام پیش اومد نگذاشت یاد بگیرم

فرانک شنبه 27 آبان 1396 ساعت 01:58 http://sadbargkhatereh.blogsky.com

دوتا خاله هام عروس ترک ها شدن
عین بلبل ترکی حرف میزنن

چقدر طول کشید یاد بگیرن؟
تو شهر ترک زبانها زندگى مى کردند؟

مینا جمعه 26 آبان 1396 ساعت 11:56

ترکی خیلی زبان سختیه .... از همسرت بخواه توی خونه یه تایمی رو هر چند کم ترکی حرف بزنه ... گوش دادن به شبکه های ترک زبان عالیه گوشت کاملا عادت میکنه .من همکاری داشتم که کورد بود و در جوارش داشتم کم کم کردی یاد میگرفتم فقط از طریق شنیدن لهجه و گویشش... اگه بتونی دوست ترک زبان هم پیدا کنی خوبه ...

فعلا شبکه ها قطعه
قراره همسر درستش کنه
دوست ترک زبان که ندارم
ولى بالاخره منم یاد میگیرم نه؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد